Bij “het podium” denken we al snel aan een theater. Een lege vloer omringd door hoge zwarte gordijnen, een hele rij volgspots en een zaal met rode pluche stoelen. Of anders wel aan een vergaderzaal met een spreker voor de groep. Misschien aan een improvisatie- of theatercursus.
Voel jij bij de gedachten dat jij daar dan zou staan ook bibberende knieën, een droge mond en een snellere hartslag? Je bent niet de enige! Is ook gezond trouwens, een beetje spanning, dat houdt je scherp.
Voor mij gaat “het podium” ergens anders over, want eigenlijk is het hele leven een groot podium.
Hoe jij je aan je nieuwe vlam voorstelt, het kennismakingsgesprek met een potentiële opdrachtgever, een pitch voor een klant, een netwerkgesprek, de vergadering op maandagochtend, het voorstelrondje in een workshop, het koffieautomaatgesprekje, de vraag “zeg, wat doe jij eigenlijk?”, je afstudeerpresentatie, de keus voor het ondernemerschap of juist niet, de manier waarop jij je kind aanspreekt of langs de lijn aanmoedigt, de klanten die jij aantrekt en zelfs de blog die je schrijft.
Op al die momenten en manieren ben je zichtbaar en heb je dus een podium. Op het ene zul jij je fijner voelen dat op het andere, op sommige momenten besef jij je niet eens dat je in de spotlights staat of misschien droom jij juist wel van een podium zoals een TedTalk, een eigen voorstelling of leuke filmpjes maken voor potentiële klanten.
Als ondernemer heb je vroeg of laat in die spot te stappen. Jouw spot te vinden. Jouw verhaal te delen. Zichtbaar te zijn. Dus als je zo naar jouw zichtbaarheid kijkt stel je zelf dan eens een paar vragen.
Wat is jouw podium?
Waar voel jij je thuis? Waar heb je plezier in? Waar en hoe ben je al zichtbaar?
Op welke plek ligt jouw uitdaging?
Waar krijg je al kriebels van als je alleen nog maar aan denkt? Waarvan zegt jij “Dat is niks voor mij?” of “dat durf ik niet”. Waar hou jij jezelf onzichtbaarder dan je zou willen zijn?
Op welke manieren verstop jij jezelf?
Schrijf je een blog in plaats van een video te maken? Stel je het bellen van die potentiële klant uit tot morgen? Doe je niet aan netwerkgesprekken? Wil je eerst die ene opleiding nog volgen? Wachten tot de crisis voorbij is? Verander jij je aanbod maar weer eens? Ook daarin ben je niet de enige!
Kun je jouw verlangen voelen?
Waarom werd je bijvoorbeeld ondernemer? Wat wil jij het allerliefste de wereld in slingeren? Waarvan voel jij dat je een meerwaarde bent voor anderen? Waarvan weet jij dat je er andere mee kunt helpen? Mee kunt laten groeien?
Waar mag je dan voor gaan staan? Wat mag je uitspreken? Waar mag jij jezelf laten zien? En horen?
Als het aan mij ligt verdien jij een wereldpodium! Neem gerust contact met me op om eens kennis te maken en jouw podium-droom met me te delen.